jag har en häst!!

Namn: Mrs Medicott
Smeknamn: Bigsy, syftar på storleken
Kön: Sto
Mankhöjd: 173 cm
Färg: Mörkbrun
Född: 23 april 2004, då med namnet Reality
e. Rabino
u. Peppels
ue. Prince Thatch xx
Uppfödare: Hans Bruening, Tyskland
Ryttare: Sara Algotsson Ostholt
Gren: Fälttävlan

Styrkor: Tre bra gångarter, stor galopp vilket gör henne snabb i terrängen, modig, bra hoppkapacitet även på större hinder.

Svagheter: Den stora galoppen kan ställa till problem vid korta avstånd och knixiga vägar i terrängen.
- Hennes galopp är samtidigt en styrka. Men hon kan vara svår att reglera vid smalhinder. Vi tränar just nu på att kunna samla galoppen mer när det behövs, berättar Sara Algotsson Ostholt.

Äter helst: Morötter och hästgodis.
- Hon äter gärna och bra. Hon ser verkligen till att man inte glömmer henne vid fodringen.

Fritidsintressen: Gå i hagen med bästa kompisen Wega.
- Hon och Wega hänger jämt ihop och tycker att de är bäst. Min man Franks häst Little Paint får aldrig vara med, han är inte mycket värd för dem.

Personlighet: En cool häst som gillar att lägga sig och sova i boxen på tävlingar. Gillar dock inte prisutdelningar då hon hellre står på två ben än fyra.

Meriter i urval:
3:a världscupen CIC***-W Malmö, Sverige 2012
2:a CIC** Langenhagen, Tyskland 2011
1:a CIC** Bad Harzburg, Tyskland 2011
5:a CIC** test event London, Storbritannien 2011
1:a CIC** Bielefeld, Tyskland  2011
1:a CCI* Everswinkel, Tyskland 2011
2:a CIC** Velen, Tyskland 2011
1:a Unghäst-VM, Le Lion d´Angers, Frankrike 2010

Bakgrund
Sara Algotsson Ostholt har ridit Mrs Medicott i tre år. De två träffades för första gången i september 2009.
- Jag hade fått möjlighet genom en hästägare att köpa en ny häst. När jag för första gången provade Medicott hemma hos hennes uppfödare hade jag letat länge. Men med henne sa det klick direkt. Jag tänkte att den här hästen kan jag ha mycket roligt med varje dag.

Då hade femåriga Reality, som Mrs Medicott hette då, bara gått hoppning och dressyr.
- Vi provade några terränghinder på ett fält. Hon gjorde det jättebra och tvekade aldrig.
Köpet blev klart och resten är, kan man säga, historia.

2010 vann Sara och Mrs Medicott unghäst-VM i fälttävlan.
2011 vann de tre en- och tvåstjärniga internationella tävlingar samt var placerade femma i Londons testtävling inför OS 2012.
I augusti 2012 kom ekipaget på tredje plats i världscupen i Malmö. Samtidigt pågick en intensiv jakt för att hitta sponsorer om kunde köpa hästen då den tyska ägaren bestämt sig för att sälja.

Efter en artikel i DN startade fälttävlansentusiasten Tina Lundin den 24 oktober en Facebookgrupp för att rädda Mrs Medicott kvar hos Sara. Mission Impossible: Att på fem dagar samla ihop 870'000 kronor, summan som saknades för ett svenskt köp.
- Jag hoppades som bäst på ett par hundratusen, har Tina berättat.
Men bollen var satt i rullning. Fler och fler gick med i gruppen. Media hakade på och på kontot växte pengarna med en väldig fart. Nu kunde inte ens den tyska ägaren stå emot. Sara fick en veckas respit för att lösa ekonomin.

Den 6 november kom beskedet alla väntat på: Tillräckligt med pengar hade samlats ihop för att göra köpet möjligt. Mrs Medicott var Saras och hela Sveriges häst.
- Nu måste jag ju byta namn på henne. Jag tänkte att Facebookgruppen ska få hjälpa mig med namnförslag, säger Sara glatt.
- Men först ska vi skriva klart alla papper.

Hemma på gården i Tyskland har Mrs Medicott just varit ute på ett travpass i skogen, helt ovetandes om vilken uppståndelse hon ställt till med i det lilla landet i norr.
- Hon har en paus och lite semester nu. Men hon tycker inte om att bara stå still så hon får småjobba i skogen.

Under 2013 matchas Medicott och Wega parallellt mot EM på hemmaplan i Malmö.
- Vi får se vem som visat framfötterna mest när det gäller, om jag väl blir uttagen, säger Sara.
Det långsiktiga målet för båda hästarna är OS i Rio de Janeiro 2016.
- De är 12 respektive 15 år då vilket är bra åldrar på båda två, menar Sara.
Mrs Medicott lär onekligen få vänja sig vid fler prisutdelningar framöver...

 
självklart har jag oxå varit med och gett pengar till Sara för att kunna köpa Mrs Merdicott som jag numera kan kalla nästan min häst ;)
de e ändå fett coolt, tänk va hästsverige kan, samla ihop 870 000 på ungefär en vecka, de e stoort!!
Kram från en glad vera <3


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

gullemulle

Vera och Mulle

RSS 2.0