min åsikt: sporrar

läste ett himla bra ilägg på en blogg igår som fick mig att tänka, läs de!!
 
http://sofiroosnilsson.blogg.se/2013/january/asiktsinlagg-sporrar.html#comment
 
här får ni min åsikt om de:
sporrar e bra, så länge dom anvands rätt o.s.v...............
 
tänker mer berätta varför jag tycker de e bra, mina åsikter!
 
första gången jag skulle rida med sporrar va jag sjukt bervös och trodde att ponnyn skulle dö för att jag gjorde fel eller ngt liknande, men, skulle min ridlärare sagt att jag skulle prova så om han inte tyckte jag skulle klara de..
de e självklart, har man inte en stilla och stabil skänkel e de ju korkat att rida med de, för e inte din skänkel stilla så kmr du peta på hästen typ överallt vilket troligen kommmer leda till en irriterad och sur häst.
 
prova slå ihop händerna, de gör inte alls ont, nej!
prova att köra ner ett finger i din hand med samma styrka, de gör faktidskt lite ont iaf...
 
tänk att de första allternativer är en knubbig ridstövlel och den andra en sporre..!?
 
då menar jag att man inte alls behöver ta i lika mkt när man använder sporrar, vilket gör att du kan göra mini mini hjälper som knappt syns, vilket e jättebra om du rider tillexempel dressyr, right!?
 
och ska du då göra en skänkel vikning och ska ta bak skänkeln lite behöver du bara flytta foten kankse 1 cm för att flyttningnen av foten ska kännes för hästen, men vanliga stövlar hade du behövt flytta foten kankse 5 centimter, vi gemför med en apelsin klyfta!
 
stövlens träffyta är lika stor som en apelsin klyfta
sporrens e som en kärna
 
azzå jag hoppas ni fattar lite iaf, heheh...
 
men om man hoppar och hästen hoppar stort en gång, man kommer ur obalans och kankse sparkar till hästen av misstag, då e de ju sååååååå mycket bättre att inte ha sporrar, lika så när man rider ut!!
 
det är anledningen till att jag bara har sporrar när jag rider dressyr, och typ aldrig ens de.....
 
frågar alltid min tränare om h*n tycker de e en bra idé, men i slutet är ju valet ändå mitt, ofta känner jag ponnyn bättre än tränaren som kankse bara sett den 2 ggr, de e jag som väljer...
 
jag vill ju inte skada ponnyn, de finaste jag har ♥♥♥
 
 

   


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

gullemulle

Vera och Mulle

RSS 2.0